• Regler

Lämna dina digitala tävlingsbilder här

tavling@lidkopings-fotoklubb.se

Det är här du skall lämna din digitala bilder till alla tävlingar.
Märk mailet med "Tävlingsbilder"
Alla bilder skall lämnas via mail och inte på sticka eller cd.
Tävlingsansvariga

Detta gäller för inlämning av tävlingsbilder

Återkommande tävlingar
Månadstävlan
Beskrivning: Tävling för digitala (projicerade) endast för medlemmar.
Arrangör: LFK
Tävlingsregler för månadstävlan, se nedan.
Format för digitala bilder: skall vara JPEG med längsta sida 2000 pixlar och max filstorlek 1,5 Mb.
Inlämning via mail.

Fälttävlan
Beskrivning: Tävling som arrangeras vår och höst. Foton ska tas på visst område under ett visst dygn.
Arrangör: Föreningen Skaraborgs Fotoklubbar
Länk till regler: Gå in under på FSFs hemsida (Finns under länkar).

R1:an
Beskrivning: Tävling som arrangeras vartannat år. Påsiktsbilder lämnas in och bedöms av två olika jurys.
Arrangör: Föreningen Skaraborgs Fotoklubbar
Länk till regler: Gå in under på FSFs hemsida (Finns under länkar).

Västsvenska Fotoexpon
Beskrivning: Tävling som arrangeras varje år.
Arrangör: Västra Sveriges Fotoklubbar
Länk till regler: Gå in under på VSFs hemsida (Finns under länkar).

Treortsfoto
Beskrivning: Tävling arrangerad av Lidköping, Skara och Alingsås Fotoklubbar. Endast medlemmar i dessa klubbar får vara med och tävla.

Regler för månadstävlan (intern klubbtävling)
Månadstävlan består av en klass:
Digital, med totalt sex bildinlämningar under året.
Du får lämna in högst två bilder under tävlingsomgång (undantaget kollektion).
Bildinlämning sker senast på första mötet i månaden enligt nedan:
första inl. nov (året innan tävlingsåret) januari, februari, mars, april (kollektion 3-5 bilder) september (motto).
Tävlingsredovisning sker på första mötet i månaden enligt nedan (om inte annat anges i programmet):
feb, mars, april, maj, september (kollektion), november (motto).
Digitala bilder skall ha JPEG-format med längsta sida 2000 pixlar och vara max 1,5 Mb. Lämnas via e-post till tavling@lidkopings-fotoklubb.se
Vi följer RIFO:s regler.
Bild som deltar i Månadstävlan får vid inlämnandet inte tidigare varit prisbelönt i annan tävling.
Som prisbelönt räknas bild som tagits ut för visning, erhållit diplom eller utmärkelse i annan tävling.
Bild som redan deltagit i Månadstävlan får inte lämnas in igen.
Undantag gäller vid inlämning till kollektion (april månad) där tidigare använd bild får ingå.

Poängberäkning/klubbmästerskap:
Klubbmästare: Stor plakett delas ut i guld, silver och brons till totalvinnaren.
Vid poängberäkningen räknas din placerade bild/bilder i respektive omgång.
Klubbmästare blir den som får högst sammanlagda poängsumma enligt ovanstående kriterier efter årets tävlingar.
Om flera tävlande hamnar på lika poängsumma, vinner den som har de bästa delplaceringarna.
Den som har högst poängsumma i vid årets slut blir klubbmästare, oavsett hur många tävlingar som deltagaren valt att medverka i.
Segraren vid varje tävling erhåller 15 poäng, tvåan får 14 poäng och sedan i fallande skala till placering 15. Varje inlämnad bild, även om den inte blir placerad får 1 poäng.
Den klubb som är jury ber vi att placera de 15 främsta bilderna och ge dessa omdömen. Övriga behöver inte placeras. De klubbar som vill lämna kritik på samtliga bilder är välkomna att göra detta.

Bildmärkning:
Digitala bilder märks med det tävlingsnummer du erhållit och ev. bildtitel.
För bilder i kollektion gäller att dessa dessutom märks med ordningsföljd 1-5.

Vanliga frågor:
Måste jag delta i alla inlämningar?
Nej – du deltar i den du vill och lämnar in det antal bilder som känns rätt för dig. Det är din sammanlagda poängsumma under året som avgör om du blir klubbmästare.

Vad är en digitalbild:
En bild som visas projicerad. Bilden kan vara tagen med antingen digital kamera eller analog kamera, bild från analog kamera måste då först skannas och
göras digital för att kunna delta i tävlingsklassen. Bilderna kan vara i färg eller svartvitt.

Hur märker jag min bild om jag vill vara med i andra tävlingar:
Reglerna varierar mellan olika tävlingar. Även maximal bildstorlek kan variera mellan olika tävlingar så kolla i länken på hemsidan på den tävling som är aktuell för dig.